Není pochyb o tom, že ke své nemovitosti máte silné vazby, znáte ji do posledního hřebíku, a je tedy pochopitelné, že uvažujete způsobem, že si ji také dokážete prodat lépe než realitní makléř, který v ní nežil. Jistě byste také pohotově dokázali odpovědět na jakýkoli zvídavý dotaz. Jsou však tyto znalosti tou klíčovou výhodou, která Vám zajistí úspěšný prodej Vaší nemovitosti?
Co když na prodej spěcháte, protože potřebujete peníze rychle, ať už na pořízení vlastní nemovitosti nebo vyřešení finančních problémů? Co když řešíte prodej v rámci dědického nebo rozvodového řízení. Dokážete během prodeje zachovat chladnou hlavu? Nebo se Vaše rozpoložení promítne do komunikace s potencionálními zájemci i způsobu, jak svou nemovitost budete prezentovat. Prodávat si nemovitost sám za takových životních okolností není vůbec jednoduché a může Vás to zbytečně poškodit.
Kupující to z Vás vycítí a budou více tlačit na cenu, protože ví, že Vás tlačí čas. Možná pod takovým tlakem sami ustoupíte a dáte na nemovitost zbytečnou slevu, jenom abyste to už měli za sebou. Taková je realita i praxe. Kupující sice zajásá, ale Vás se to bude držet dlouho jako Vaše selhání. Je škoda, že už o samo osobě v tak náročné životní situaci, kterou řešíte, si na sebe ještě více naložíte, když se snažíte prodat si nemovitost sami.
Počítejte s tím, že přijde. Kupující si vždy něco najde na co rád poukáže, aby dostal slevu. Ustojíte to a budete si stát za svým? Za svou cenou? Ruku na srdce emoce ovlivňují naše rozhodnutí více než si připouštíme. Možná tak příjdete o dobrého kupujícího jenom proto, že neustojíte jeho kritiku, nebo se urazíte a odmítnete s ním dál vyjednávat.
Vlastní nemovitost vždycky vidíme jinak než kupující. Nedíváme se na její skutečný technický stav, ale na vzpomínky, které nás s ní vážou. Nejsme objektivní a to je v prodeji nevýhodou. Můžeme svou nemovitost přeceňovat, ale také podceňovat.
Abyste ji úspěšně prodali je potřeba být nezaujatý, pragmatický a dívat se na ni očima i potřebami kupujícího. Umět s kupujícími komunikovat, získávat od nich zpětnou vazbu, která Vám pomůže odhalit, zda máte správně nastavenou cenu, a jaká je skutečná aktuální nabídka nemovitosti srovnatelných s tou Vaší.
Když se kupující na prohlídce nemovitosti potká s majitelem, sám se cítí nejistě. Dává si pozor na co se ptá i co říká, aby se majitele nedotkl nebo mu nenaznačil, že má o nemovitost zájem, a tím se neznevýhodnil, pokud by se rozhodl jeho nemovitost koupit.
Kupující se také cítí nejistě. Uvědomují si, že pokud si nemovitost prodává majitel sám, nemusí být správně právně vše ošetřeno, nebo se bude tvořit za pochodu. I pro ně to je risk, zda je v pořádku veškerá dokumentace, zda před nimi nic nezatajujete, a co se bude dít, vyvstanou-li s prodejem problémy.
Kupující se zdráhají s majitelem vyjednávat o ceně. Většinou si majitel stanoví cenu podle vlastní představy a potřeby, na kolik si ji cení, za kolik se prodává v okolí, za kolik se prodala v loni, a pod. To se však může značně lišit od skutečné aktuální tržní ceny. Může pak být hodně snaživý a přesvědčivý, když se snaží kupující ukecat o kvalitě své nemovitosti, málo se pak ptá a ještě méně vnímá, co mu kupující říká. Což je na škodu. Možná Vám tak odejde vhodný kupující.
Třeba Vám na prohlídce někdo padne do oka. Budete si notovat a Vy sami sebe přesvědčíte, že to je Váš kupující. V euforii radosti se nezeptáte na podstatné věci a po čase se divíte, jak to že ten člověk, který vypadal tak slušně a spolehlivě, Vám nebere telefon. Čas Vám běží, ale prodej stojí.
Pokud se rozhodnete využít pomoc realitní kanceláře, neuděláte chybu. Realitní makléř Vám pomůže nastavit správnou cenu, vytvořit kvalitní prezentaci, pokládat správné otázky kupujícím a získávat zpětnou vazbu. Kritiku si nebude brát osobně a vždy bude na Vaší straně. S jeho pomocí na prodeji nemovitosti neproděláte a bude Vám spolehlivým partnerem během celého prodejního procesu.