To první, co nás většinou zajímá, když přemýšlíme o výběru realitní kanceláře, je výše jejich provize za poskytnuté realitní služby. Cena by však neměla být jediným rozhodujícím koeficientem, ale také rozsah služeb, které jsou v ní zahrnuty.
Když se rozhodujete o výběru realitní kanceláře, s výši provize si kontrolujte, jaké služby zahrnuje. Největší položkou provize tvoří marketing a kvalita makléře.
Kvalitní marketing je sice dražší, ale díky němu je makléř schopen oslovit více zájemců a prodat vaši nemovitost za vyšší cenu a v kratším čase. Marketing je položka, kde může ušetřit, bude to na váš úkor. Nemovitost neprodáte tak výhodně, jak byste si přáli. Pokud chcete, aby prodej vaši nemovitosti proběhl hladce a bezpečně, pak nemá smysl šetřit tam, kde by vám to uškodilo, na kvalitě marketingu a makléře.
Obvyklá provize naší realitní kanceláře se pohybuje v rozmezí 3 - 5% +DPH.
Délka praxe a s ní spojené zkušenosti makléře, mohou být jedním z ukazatelů, jakou kvalitu spolupráce při prodeji nemovitosti můžete očekávat. Neznamená to však, že začínající makléř by byl špatnou volbou. Naopak, jeho menší portfolio může být pro vás přínosem, jelikož se prodeji vaši nemovitosti bude věnovat naplno, a současně celá transakce proběhne pod dohledem manažera kanceláře.
Makléře si můžete prověřit jednoduchým způsobem, prohlédnout si jeho portfolio aktuálně nabízených nemovitostí a zrealizovaných zakázek, reference a jeho dalšími aktivitami, kterými ukazuje, že svou práci myslí vážně. S kvalitním makléřem se Vám bude celkově dobře komunikovat. A klidně se nebojte položit mu pár otázek, kterými si prověříte jeho přístup a schopnost řešit problémy.
Někteří makléři pracují za nižší provizi, protože si nejsou jistí, anebo šetří tam, kde by šetřit neměli, např. za právníka, kdy si veškerou smluvní dokumentaci připravují sami, anebo za další odborné služby, které si dělají sami než by zaplatili profesionála, jako je třeba prověření nemovitosti.
Všechno se dá dělat lépe nebo méně. Ať už je to kvalita foto prezentace, video nemovitosti, home staging, 3D scan, virtuální prohlídka, investice do placené inzerce, právní služby, online marketing, a podobě. Všechno to jsou náklady, které jsou nebo nejsou zahrnuty v odměně pro makléře. Kvalitní makléř je sice o něco dražší, vám se to však mnohonásobně vyplatí. Celá obchodní transakce proběhne hladce, bezpečně a prodáte za maximální možnou cenu. Kvalitní makléř vám peníze vydělá ne prodělá.
Provizi platí ten, kdo si službu realitní kanceláře objednal. Když makléř zastupuje prodávajícího, platí prodávající, když kupujícího, platí kupující. Makléř by nikdy neměl zastupovat obě strany, jinak je to konflikt zájmu.
U zprostředkování pronájmu je běžná provize ve výši jednoho až dvou měsíčních nájmů + DPH. V RE/MAXu je doporučená provize ve výši jednoho měsíčního nájmu + DPH u rezidenčních nemovitostí od pronajímatele, který si realitního makléře najal pro vyhledání a prověření nájemníka. U komerčních nemovitostí je pak provize ve výši 10 % ročního nájmu + DPH, kterou platí pronajímatel. Konečnou odměnu pro realitní kancelář pak může tvořit provize o pronájmu a odměna za další poskytnuté služby, které nejsou zahrnuty v provizi o pronájmu.
✅ Aktuální nabídka a naše služby.
Co můžete udělat pro kvalitní prezentaci a rychlý prodej Vaší nemovitosti?
Profesionální video, 3D scan a půdorys, vizualizaci, home staging, web nemovitosti, offline marketing, online marketing