RE/MAX Centrum

S kolika realitkami nejlépe prodávat?

Jaký na to máte názor Vy? Myslíte si, že čím více realitek Vaši nemovitost prodává tím lépe? Cílem této úvahy není říct, co je správně, pouze Vám ukázat výhody a nevýhody prodeje nemovitosti s více realitkami současně.

Písemná smlouva musí být vždy

Písemné smlouvě se nevyhnete. Pokud jste se rozhodli pro variantu prodeje Vaši nemovitosti s více realitními kancelářemi, pak byste s každou z nich měli mít uzavřenou písemnou smlouvu o zprostředkování. Realitním zprostředkovatelů to nařizuje zákon o realitním zprostředkování. Smlouva může mít formu výhradního nebo nevýhradního zastoupení o poskytnutí realitních služeb. Realitní kancelář nebo makléř nesmí nemovitost nabízet bez písemné smlouvy. Pokud se Vám stalo, že někdo s Vámi neuzavřel žádnou smlouvu, v podstatě tím porušil zákon a je na zvážení, zda takový zprostředkovatel nebude mít zábrany nerespektovat zákon i v jiných oblastech spolupráce.

Co Vám nevýhradní smlouva přináší

S nevýhradní smlouvou si můžete svou nemovitost prodávat sami. V podstatě k realitním kancelářím nemáte žádné závazky, stejně tak ani ony k Vám. Což současně může být výhodou i nevýhodou. Může se zdát, že vytvořené konkurenční prostředí může makléře motivovat k rychlejšímu prodeji Vaši nemovitosti. Nenechte se však mýlit, makléř nebude tolik aktivní a iniciativní, spíše bude spoléhat na štěstí, že zrovna jej osloví potencionální kupce, kterému prodej zprostředkuje.

Nevýhradní zakázka je pro makléře, pokud ji vezme, většinou na okraji jeho zájmů. S větším zápalem se budou věnovat zakázce, kde je vyšší pravděpodobnost výdělku. Tím jsme se také dotkli hlavního důvodu, proč si v podstatě tolik prodávajících stěžuje na makléře, na jejich pasivitu. Za zmínku také stojí, že nevýhradní zakázku většinou vezmou začínající makléři nebo méně kvalitní makléři, kterým se nedaří získat si zakázky, a tak se raději smíří s čímkoli, jen aby něco měli. Zkušený makléř se do takové spolupráce nepouští, protože si je dobře vědom vysoké nejistoty výdělku a rizika vzniklých nákladů, které mu nikdo neuhradí.

Koho především nevýhradní smlouva zvýhodňuje

Díky nevýhradnímu prodeji si kupující může vybrat, podle vlastních preferencí nebo sympatií, se kterým makléřem nebo přes kterou realitní kancelář bude nemovitost kupovat. Navíc, kupujícímu se zvyšuje šance na výhodnější nákup. Vytvořené konkurenční prostředí makléře staví do pozice, že nejsou na Vaší straně coby prodávajícího, ale na straně kupujícího, který využije situace a začne tlačit na cenu. A to je ten základní rozdíl mezi smlouvou výhradní nevýhradní. V případě nevýhradní smlouvy makléř nehájí Vaše zájmy, tedy nezáleží mu na tom, aby Vaši nemovitost prodal za co nejvyšší cenu, protože je mu jasné, že kdo přijde první vyhrává, a to často znamená, že s Vámi bude smlouvat o slevě pro kupujícího.

Proč s nevýhradní smlouvou prodáte svou nemovitost za nižší cenu než byste mohli

Vytváříte konkurenční prostředíkteré hraje ve prospěch kupujícího nikoli ve Váš. Makléř za těchto podmínek prodeje bude vždy pro kupujícího vyžadovat slevu. Důvod je jednoduchý. Pokud se objeví kupce a bude chtít po makléři slevu, makléř nemůže hájit Vaše zájmy a říct, že sleva nepřipadá v úvahu, protože pokud to řekne, pak kupující osloví jiného makléře, který Vaši nemovitost prodává, a který bude ochoten mu slevu vyjednat, anebo koupí od toho, od kterého dostane nejvyšší slevu. Stejně tak v takovém prostředí makléř nebude ochoten s ostatními makléři spolupracovat, protože se o provizi nebude chtít podělit, a tak se ve finále celý prodej může prodloužit.

Vytváříte nejistotukterá vede k tomu, že makléř není ochoten do prodeje příliš investovat času, energie ani peněz, jako když má jistotu výhradní smlouvy, že za svou usilovnou práci bude odměněn. Nevadí mu pak investovat do výkonnějšího marketingu, placené inzerce a reklamy, profesionálního fotografa, vytvoření video prohlídky nebo 3D prezentace. I když se může zdát, že s více realitkami se zvyšuje šance na vyšší počet oslovených potencionálních kupců, opak je pravdou, protože nikomu se nechce investovat vlastní prostředky do nejistého výsledku. Čím více realitek nebo makléřů je do prodeje zapojeno, tím nižší šance na úspěch a tomu se úměrně i rovná investice času i peněz do placeného marketingu.

Připravíte se o možnost prodat Vaši nemovitost v aukci za maximální možnou cenu a s navýšením. Intuitivně určitě cítíte, že zorganizovat licitaci nebo prodej nemovitosti v aukci nepřipadá v úvahu, když nemovitost současné prodává více realitek.

S nevýhradní smlouvou Vám přibude více starostí

Všechno, co bude souviset s prodejem Vaší nemovitosti budete muset řešit, kontrolovat a komunikovat tolikrát kolika realitkám jste svou nemovitost svěřili k prodeji. Pokud bude potřeba zajistit nějaké související činnosti jako například vyklízení, vymalování, technická dokumentace, průkaz energetické náročnosti, nabývací titul z katastru a pod., s největší pravděpodobností si to všechno budete muset zařídit sami, protože makléři nebudou ochotni Vám něco takového obstarávat na vlastní náklady. Podobně tomu bude i s časem stráveným na prohlídkách. Počínaje tím, že nebude vytvořena kvalitní prezentace nemovitosti a inzerát, o to méně budou na prohlídky chodit prověření zájemci, a Vám takové zbytečné prohlídky zaberou jen spoustu času.

Prodejte si nemovitost sami

Když už se nechcete vázat k žadné realitní kanceláři, baví Vás prodej a vše kolem, co třeba zvážit možnost stát se realitním makléřem? Spolehlivého a aktivního makléře vždy rádi uvítáme v týmu.

Inspirujte se

Pokračovat ve čtení doporučených článků o prodeji nemovitosti: Na co myslet, když se chystáte prodat nemovitostZměny na trhu s bydlenímJak připravit nemovitost k prodeji.

Nebo si spočítejte až za kolik svou nemovitost můžete prodat. Přejít na online odhad ceny zdarma.

Pokud však s prodejem Vaši nemovitosti nechcete mít žádné starosti, pokud chcete, aby vše proběhlo bezproblémově a chcete svou nemovitost prodat za maximální možnou cenu, pak raději svěřte prodej jedné realitní kanceláři, která se o celý realitní proces prodeje spolehlivě a kvalitně postará.

Autor: Nikola Repaská